MAN laajentaa nollapäästöistä kalustoaan

MAN Truck & Bus on ottanut merkittävän askeleen Euroopan kuorma-autoteollisuudessa, tuoden markkinoille pienen sarjan vetyä polttomoottorina käyttäviä kuorma-autoja. Ensimmäisenä eurooppalaisena kuorma-autovalmistajana MAN lanseeraa noin 200 yksikköä kattavan sarjan, joka toimitetaan asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa sekä valikoiduissa Euroopan ulkopuolisissa maissa jo vuonna 2025.

MAN hTGX on suunniteltu erityisesti raskaan kaluston kuljetuksiin, kuten rakennustarvikkeiden, tankkien ja puutavaran kuljetuksiin. Se tarjoaa vaihtoehdon akkukäyttöisille kuorma-autoille alueilla, joissa latausinfra ei ole riittävä tai joissa vetyä on jo saatavilla. MAN:n tavoitteena on tähdätä akkukäyttöisten kuorma-autojen massatuotantoon vuonna 2025, mutta samalla tarjota vaihtoehtoisia ratkaisuja erikoiskohteisiin.

Vetyvoiman hyödyt ja ominaisuudet

MAN hTGX perustuu vetyä polttomoottorissaan käyttävään H45-moottoriin, joka on kehitetty yrityksen jo aiemmin hyviksi todetuista D38-dieselmoottoreista. Moottori tarjoaa vaikuttavat 383 kW:n (520 hv) tehon ja 2500 Nm:n vääntömomentin, ja sen suora vedyn ruiskutus mahdollistaa nopean tehontuoton. Polttoainekapasiteetti, joka koostuu 56 kilogrammasta vetyä, mahdollistaa jopa 600 kilometrin toimintamatkan, ja tankkaus kestää alle 15 minuuttia.

Tämä tekee hTGX:stä houkuttelevan vaihtoehdon erityistehtävissä, joissa vaaditaan korkeaa kantavuutta ja pitkää toimintamatkaa. Samalla auto täyttää EU:n uusien CO2-lakien vaatimukset ja saavuttaa alle 1g CO2/tkm-päästöt, luokitellen sen nollapäästöiseksi ajoneuvoksi.

Erikoissovelluksille räätälöityä teknologiaa

MAN hTGX on erityisesti suunniteltu sovelluksiin, joissa tarvitaan erikoisakselikonfiguraatioita tai joissa rungon muut työkoneet estävät akun asennuksen. Esimerkiksi lumiaurat, rautateiden erikoisajoneuvot tai käyttö kaivostoiminnassa ovat alueita, joissa vetyteknologia voi tarjota merkittäviä etuja.

Tämän teknologian kehittyminen perustuu MAN:n pitkäaikaiseen tutkimukseen ja kokemukseen vedyn käytöstä polttoaineena. Vetyyn perustuvat ratkaisut tarjoavat samalla innovatiivisia mahdollisuuksia yhdistää energian tuotto lämmön ja sähkön yhteiskäyttöön.

Akut vai vety? Molempia tarvitaan

MAN:n strategia painottaa edelleen akkukäyttöisten ajoneuvojen etuja energiatehokkuudessa sekä alhaisissa käyttö- ja energiakustannuksissa. Akkukäyttöiset kuorma-autot sopivat parhaiten suurimmalle osalle kuljetustarpeista.

Vedyn polttomoottorit ja polttokennojärjestelmät taas täydentävät akkukäyttöisiä ratkaisuja erityisissä sovelluksissa. Tällä hetkellä polttokennojärjestelmät ovat vielä kehitysvaiheessa, mutta MAN jatkaa tutkimusta niiden kaupallistamiseksi tulevina vuosina.

Asiakastuki osana siirtymää

Osana siirtymää kohti nollapäästöistä liikennettä MAN tarjoaa asiakkailleen kattavia palveluita ja konsultointia. Yritys auttaa asiakkaita siirtymään dieselistä nollapäästöisiin ajoneuvoihin, tarjoten apua sekä ajoneuvojen käyttöönotossa että huollossa.

MAN ja vety: vuosikymmenten perintö

MAN:n ensimmäinen vetyä käyttävä linja-auto esiteltiin jo vuonna 1996 Hannoverin messuilla. Tästä alkoi vuosikymmeniä käsittävä kehitystyö, joka on mahdollistanut vedyn käyttöä niin maalla, merellä kuin erityisajoneuvoissakin.

Nykyisin MAN hyödyntää tätä kokemusta muun muassa lämpö- ja sähkövoimaloiden kehittämisessä, tarjoten innovatiivisia ratkaisuja energiatehokkuuden parantamiseen.

Pääkohdat MAN:n nollapäästöisistä kuorma-autoista

  • hTGX-malli: 200 yksikköä toimitukseen vuonna 2025.
  • Vetyteknologia: H45-moottori, 383 kW ja 2500 Nm.
  • Toimintamatka: Jopa 600 km.
  • Tankkausaika: Alle 15 minuuttia.
  • EU-lainsäädännön mukainen: Alle 1g CO2/tkm.
  • Pitkä perintö: Innovaatioita jo vuodesta 1996.

Jätä kommentti

Tarvikkeita

Meidän kumppanimme

rekkakuski ja puhelin
rekkakuski ja puhelin

uutta ja tulevaa

Käväise tasaisesti

Pysyt kärryillä mitä olemme julkaisseet

pelit ja vehkeet

uutiset ja vinkit

rekat ja muut

ja kaikkea muuta