Mercedes-Benz Trucks testasi sähkökuorma-autoja Lapissa

Mercedes-Benz Trucks on saanut päätökseen sähkökuorma-autojensa vaativat talvitestit Lapin napapiirillä, Rovaniemellä. Kuuden viikon mittaisessa testisarjassa arvioitiin uusien eActros 300- ja eActros LongHaul -mallien suorituskykyä äärimmäisissä talviolosuhteissa. Testeissä keskityttiin erityisesti autojen latausominaisuuksiin, ergonomiaan ja ajomukavuuteen sekä sähköisen voimalinjan ja akkujen toimintaan kylmässä. Mukana vertailussa oli myös dieselkäyttöinen Actros L.

Rovaniemellä suoritettujen testien lisäksi testi-insinöörit hyödynsivät ajomatkoja Saksasta Suomeen ja takaisin. Näillä matkoilla arvioitiin esimerkiksi autojen aktiivisten avustinjärjestelmien toimintaa monipuolisissa ajo-olosuhteissa. Erityistä huomiota kiinnitettiin eri maiden liikennemerkkien ja tiemerkintöjen vaikutuksiin sekä kuljettajan ergonomian toimivuuteen pitkillä ajomatkoilla.

Talvitestien haasteet ja tavoitteet

Äärimmäisten talvitestien tarkoituksena oli varmistaa, että sähkökuorma-autot toimivat luotettavasti kaikissa sääolosuhteissa ympäri vuoden. Testiprotokolla sisälsi muun muassa autojen kylmäkäynnistysominaisuuksien, akkujen kylmäkestävyyden ja lämpöhallinnan arviointia. Näin pyrittiin varmistamaan, että sekä voimalinja että kuljettajan työtila toimivat tehokkaasti jopa 25 asteen pakkasessa.

Sähkökuorma-autojen erikoisominaisuuksien ansiosta eActros LongHaulin ohjaamo lämpiää nopeammin kuin dieselmallin kabiini. Tämä johtuu uudesta PTC-lämpövastuksesta, joka hyödyntää ajon aikana akkujen energiaa. Tämän vuoksi suositellaan auton esilämmitystä latauksen aikana, jotta ajomatka ei lyhene merkittävästi.

Lumiset ja jäiset olosuhteet testinä

Talvitestien aikana sähkökuorma-autoja testattiin monenlaisilla talvisilla alustoilla, kuten lumisilla ja jäisillä teillä. Lisäksi kokeiltiin, miten loska ja lumi vaikuttavat autojen sensorijärjestelmiin ja kuljettajan avustinjärjestelmien toimintaan. Esimerkiksi perävaunuavustin ja MirrorCam-kamerajärjestelmä arvioitiin niiden tehokkuuden osalta liukkailla alustoilla ja heikossa valaistuksessa.

Jarrutuskokeet ja ajo-ominaisuudet liukkaalla alustalla osoittivat, että sähkökuorma-autojen turvallisuusominaisuudet ovat huipputasoa. eActros LongHaul -mallissa avustinjärjestelmät toimivat luotettavasti myös äärimmäisissä talviolosuhteissa.

Ergonomiaa ja energiatehokkuutta

Pitkillä testimatkoilla kerättiin arvokasta tietoa kuorma-autojen ohjaamojen ergonomiasta. Kuljettajien istuimet, ohjauspaneelit ja ajomukavuus olivat arvioinnin kohteena. Tulokset osoittivat, että sekä eActros 300:n että LongHaulin ergonomiset ratkaisut tukevat kuljettajan työskentelyä pitkäkestoisissa ja vaativissa ajo-olosuhteissa.

Erityistä huomiota kiinnitettiin myös energiatehokkuuteen. Akkuteknologia, lämpöhallinta ja latausjärjestelmät todettiin toimiviksi jopa erittäin kylmissä lämpötiloissa. Esimerkiksi akkujen esilämmitys latauksen aikana mahdollistaa pidemmän ajomatkan, mikä on olennainen ominaisuus pohjoisen talviolosuhteissa.

Sarjatuotanto alkaa pian

eActros 300 -mallin tuotanto alkaa vuoden 2023 jälkipuoliskolla, kun taas eActros LongHaulin sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2024. eActros LongHaul tarjoaa yhdellä latauksella jopa 500 kilometrin toimintamatkan, ja sen LFP-akkuteknologia takaa pitkän käyttöiän ja suuren energiasisällön.

Mercedes-Benz Trucks esitteli sähkökuorma-autojen uusia malleja ensimmäistä kertaa Hannoverin IAA-näyttelyssä vuonna 2022. eActros LongHaul palkittiin näyttelyssä vuoden 2023 Truck Innovation Award -tunnustuksella, mikä korostaa mallin merkitystä sähkökuorma-autojen kehityksessä.

Johtopäätökset ja tulevaisuuden näkymät

Mercedes-Benz Trucks todisti talvitestien avulla, että sen sähkökuorma-autot ovat valmiita kohtaamaan pohjoisen haastavat olosuhteet. Akut, sähköinen voimalinja ja kuljettajan avustinjärjestelmät suoriutuivat erinomaisesti äärimmäisissä lämpötiloissa ja vaativilla ajoalustoilla. Testitulokset tukevat sähkökuorma-autojen sarjatuotannon aloitusta ja niiden käyttöönottoa laajemmin kuljetusalalla.

Keskeiset havainnot talvitesteistä

  • Akkuteknologia: Kylmäkestävyys ja energiatehokkuus testattu onnistuneesti.
  • Lämpöhallinta: Ohjaamo lämpenee nopeasti myös kovassa pakkasessa.
  • Ajomukavuus: Ergonomia tukee kuljettajan työskentelyä pitkissä ajoissa.
  • Turvallisuus: Avustinjärjestelmät toimivat luotettavasti liukkailla ja lumisilla teillä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Mercedes-Benz Trucks testasi sähkökuorma-autoja Lapissa”

Jätä kommentti

Tarvikkeita

Meidän kumppanimme

rekkakuski ja puhelin
rekkakuski ja puhelin

uutta ja tulevaa

Käväise tasaisesti

Pysyt kärryillä mitä olemme julkaisseet

pelit ja vehkeet

uutiset ja vinkit

rekat ja muut

ja kaikkea muuta