SKAL Kuljetusbarometri 2/2025: Kasvua näköpiirissä, odotukset vielä keskiarvon alapuolella

Suomen kuljetus- ja logistiikka-ala on jatkuvassa muutoksessa, ja alan toimijoiden näkemykset tulevaisuudesta ovat perinteisesti heijastaneet laajempia taloudellisia suhdanteita. SKALin (Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry) säännöllisesti toteuttama Kuljetusbarometri tarjoaa kattavan katsauksen kuljetusyritysten odotuksiin kuljetusmäärien ja liikevaihdon kehityksestä. Vuoden 2025 toisen barometrin tulokset, jotka kerättiin toukokuussa 413 yrittäjältä, piirtävät kuvan varovaisen positiivisista mutta samalla realistisista odotuksista. Vaikka useampi yritys ennustaa kysynnän kasvua laskun sijaan tulevina kesäkuukausina, kokonaiskuva jää edelleen pitkän aikavälin keskiarvon alapuolelle, viestien epävarmuudesta ja tarpeesta sopeutua muuttuvaan markkinaympäristöön. Tämä jatkuva seuranta on ollut olennaisen tärkeää alan kehityksen ymmärtämiseksi jo yli vuosikymmenen ajan.

Kuljetusyritysten arvioissa liikevaihdon ja kuljetusmäärien kehityksestä on havaittavissa tiettyä kaksijakoisuutta. Vaikka positiivisten odotusten osuus ylittääkin negatiivisten, viime vuoden vastaaviin kesäennusteisiin nähden yleinen optimismi on hieman laskenut. Erityisesti kuljetusmäärien ennusteissa on nähtävissä laskua, sillä ne jäivät 1,4 pistettä pitkän aikavälin keskiarvon alapuolelle. Tämä viittaa siihen, että vaikka alalla on pyrkimystä eteenpäin ja uskoa parannukseen, suuremmat globaalit ja kansalliset taloushaasteet asettavat edelleen paineita. Tilastokeskuksen mukaan kustannusten lasku, erityisesti dieselpolttoaineen hinnan alentumisen myötä, antaa kuitenkin toivoa parantuneista toimintaedellytyksistä. Alan onkin kyettävä reagoimaan nopeasti näihin muutoksiin ja löydettävä uusia strategioita varmistaakseen kestävän kasvun ja kilpailukyvyn.

Kannattavuuden kehitys ja sen merkitys

Kuljetusalan kannattavuus on ollut viime vuosina suuri huolenaihe, mutta tuoreimmat barometritulokset tarjoavat valoa tunnelin päähän. Suhteessa edelliseen vuoteen yritysten odotukset toiminnan kannattavuudesta ovat parantuneet merkittävästi, nousten jopa pitkän aikavälin keskiarvon yläpuolelle. Tämä on erityisen positiivinen merkki ottaen huomioon vuoden 2022 synkän tilanteen, jolloin kannattavuusnäkymät olivat heikoimmillaan. Vaikka kannattavuuden saldoluku on edelleen negatiivinen – mikä tarkoittaa, että useampi ennustaa sen heikkenemistä kuin paranemista – on trendi selkeästi oikeaan suuntaan. Tämä on kolmas peräkkäinen kerta, kun kevään kuljetusbarometreissä kannattavuusodotukset ovat parantuneet, mikä heijastaa alan sisäistä kykyä sopeutua ja kehittyä vastoinkäymisistä huolimatta.

Parantuneet kannattavuusodotukset ovat elintärkeitä koko kuljetusalan tulevaisuudelle. Kuten SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas on todennut, alan on tultava kannattavammaksi vastatakseen tulevaisuuden haasteisiin, joihin kuuluvat muun muassa yhä puhtaampien ja ympäristöystävällisempien kuljetusratkaisujen tarve. Panostukset puhtaampaan kalustoon ja teknologioihin vaativat merkittäviä investointeja, jotka eivät ole mahdollisia ilman vakaata ja kehittyvää kannattavuuspohjaa. Tämä korostaa entisestään SKALin kaltaisten järjestöjen roolia jäsenyritystensä tukemisessa ja liiketoimintaosaamisen vahvistamisessa, jotta ala voi navigoida menestyksekkäästi kohti vastuullisempaa ja taloudellisesti elinvoimaisempaa tulevaisuutta.

Kustannustason vaikutus ja investointiaikeet

Kuljetusalan kustannuskehitys on suoraan yhteydessä yritysten toimintaedellytyksiin ja kannattavuuteen. Onkin ilahduttavaa huomata, että kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannustaso on osoittanut hienoisen laskun. Tilastokeskuksen mukaan alan kokonaiskustannukset ovat laskeneet vuodessa 1,1 prosenttia, mikä on merkittävä helpotus energiaintensiiviselle alalle. Erityisen suuri vaikutus on ollut dieselpolttoaineen hinnan laskulla, joka on alentunut yli kymmenen prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä edullisempi polttoainehinta parantaa suoraan kuljetusyritysten taloudellista liikkumavaraa ja voi selittää osaltaan yritysten parempia kannattavuusodotuksia, kuten SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas on havainnut. Kustannustason vakaus ja lasku luovat suotuisamman ympäristön investoinneille ja riskinottohalulle alalla.

Kustannustason kehitys vaikuttaa luonnollisesti myös yritysten investointiaikeisiin. Kuljetusbarometriin vastanneista yrityksistä 29 prosenttia ilmoitti aikovansa investoida seuraavan neljän kuukauden aikana, mikä on linjassa pitkän aikavälin keskiarvon kanssa. Viimeisen viiden vuoden aikana investointiaikeiden osuus on vaihdellut 25 prosentin ja 33 prosentin välillä, joten nykyinen taso osoittaa tasaista ja ennustettavaa kehitystä huolimatta alan kohtaamista haasteista. Investointihalukkuus on elintärkeää kaluston uudistamisen, teknologisen kehityksen ja yleisen kilpailukyvyn kannalta. Tämä tasainen investointitaso viestii alan perustavasta vakaudesta ja kyvystä jatkuvaan kehitykseen, vaikka suhdanteet heiluisivatkin.

SKALin toimenpiteet alan tueksi

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on aktiivisesti tukenut jäsenyrityksiään parantamaan liiketoimintaosaamistaan ja vastaamaan alan haasteisiin. Järjestö tarjoaa monipuolisia palveluita, kuten valmennusta ja erityisesti kehitettyjä työkaluja, jotka auttavat yrityksiä tehostamaan toimintaansa. Yksi merkittävä esimerkki on SKALkulaattori, kuljetusten kustannuslaskentaohjelma. Tämä ohjelma antaa yrityksille mahdollisuuden vertailla erilaisten käyttövoimien, kuten dieselin, kaasun tai sähkön, yksikkökustannuksia investointipäätöstensä tueksi. Tällaiset konkreettiset työkalut ovat korvaamattomia, kun yritysten on tehtävä pitkän aikavälin päätöksiä, jotka vaikuttavat suoraan niiden kannattavuuteen ja ympäristövastuuseen. SKALin strateginen valinta vahvistaa jäsenyritysten liiketoimintaosaamista on osoitus järjestön sitoutumisesta alan kestävään kehitykseen.

SKALin panostukset eivät rajoitu pelkästään taloudelliseen neuvontaan ja työkaluihin. Järjestö tekee myös aktiivisesti vaikuttamistyötä kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi laajemmin. Esimerkiksi tiestön kunto ja polttoaineverotus ovat jatkuvasti esillä olevia teemoja, joihin SKAL pyrkii vaikuttamaan poliittisella tasolla. Alan pitkäjänteinen kehitys edellyttää jatkuvaa dialogia ja yhteistyötä eri sidosryhmien välillä, jotta suomalainen kuljetusala pysyy kilpailukykyisenä ja pystyy vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin, mukaan lukien työvoiman saatavuus ja ympäristövaatimukset. SKALin rooli alan etujen puolestapuhujana ja käytännön apua tarjoavana organisaationa on siten keskeinen koko Suomen huoltovarmuuden ja talouden toimivuuden kannalta.

SKAL Kuljetusbarometri – SKAL ry: https://skal.fi/vaikuttaminen/kuljetusbarometri/

Kuljetusalalla on tarjolla tärkeää työtä – SKAL ry: https://skal.fi/kuljetusalalla-on-tarjolla-tarkeaa-tyota/

Jätä kommentti

Tarvikkeita

Meidän kumppanimme

rekkakuski ja puhelin
rekkakuski ja puhelin

uutta ja tulevaa

Käväise tasaisesti

Pysyt kärryillä mitä olemme julkaisseet

pelit ja vehkeet

uutiset ja vinkit

rekat ja muut

ja kaikkea muuta