Suomi tarvitsee toimintavarman polttoaineketjun – SKAL vaatii pikaista puuttumista Teboil-tilanteen uhkiin

Polttoaineen jakeluverkoston turvaaminen on noussut polttavaksi puheenaiheeksi Suomessa, kun Venäjän hyökkäyssodan myötä asetetut kansainväliset pakotteet ovat alkaneet vaikuttaa energiayhtiöihin. Erityisesti huomio on kiinnittynyt Teboiliin, jonka omistajaan kohdennetut sanktiot voivat julkisuudessa olleiden tietojen mukaan häiritä yhtiön toimintaa Suomessa. Tämä herättää suurta huolta erityisesti raskaan liikenteen piirissä, sillä Teboililla on maassamme merkittävä rooli logistiikan kannalta kriittisten polttoaineiden jakelussa. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry onkin ottanut voimakkaasti kantaa tilanteeseen, korostaen tarvetta turvata polttoainejakelu koko maassa – etenkin harvaan asutuilla seuduilla.

Teboilin jakeluverkosto on laajuudessaan Suomen kolmanneksi suurin, ja raskaassa kalustossa peräti toiseksi laajin. Tämä tekee sen mahdollisesta toimitushäiriöstä merkittävän haasteen koko suomalaiselle huoltovarmuudelle ja elinkeinoelämälle. Tiedot polttoaineiden toimituksen keskeytymisestä Teboilille ovat lisänneet painetta etsiä nopeita ratkaisuja. Vaikka yleisesti ottaen polttoaineiden saatavuuden Suomessa ei katsota olevan vaarantumassa, paikalliset jakeluongelmat Teboilin asemien osalta ovat valitettavasti mahdollisia.

Jakeluverkon harveneminen koettelee erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomea

Ongelmaa syventää se tosiasia, että Suomen polttoaineen jakeluverkosto on jo ennestään harventunut viime vuosien aikana. Tämä trendi on luonut niin sanottuja katvealueita etenkin Itä- ja Pohjois-Suomeen. Näillä seuduilla matka seuraavalle tankkausasemalle saattaa olla huomattava, mikä asettaa kuljetusyritykset ahtaalle.

Pidentyvät tankkausmatkat eivät ole pelkästään logistinen riesa. Ne vaikeuttavat kuljetusreittien suunnittelua ja luovat suoria kustannuksia kuljetusyrityksille, jotka joutuvat käyttämään enemmän aikaa ja polttoainetta. Epävarmuus raskaan liikenteen polttoaineen saatavuudesta voi pahimmillaan hidastaa tavarankuljetusta ja vaikuttaa laajemmin alueen elinkeinonharjoittamiseen.

Tässä valossa SKALin huoli on enemmän kuin perusteltu: jos Teboilin tilanne johtaa raskaan liikenteen polttoainejakelun vakavaan häiriintymiseen, viranomaisten on puututtava tilanteeseen nopeasti.

Markkinaehtoisuus ensin – viranomaisten valvottava

SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala korostaa, että ensisijaisesti tilanne tulisi pyrkiä ratkaisemaan markkinaehtoisesti. Tavoitteena on, että muut polttoaineyhtiöt pystyisivät nopeasti laajentamaan omaa verkostoaan niille alueille, joilta Teboilin palvelut mahdollisesti katoavat. Nopea reagointi on elintärkeää, jotta raskaan liikenteen jakelu säilyy kaupallisesti tuotettuna myös harvaan asutuilla alueilla.

Mahdollisesti syntyvä tilanne tulee pyrkiä hoitamaan ensisijaisesti markkinaehtoisesti ja siten, että polttoaineyhtiöt pystyvät halutessaan laajentamaan verkostoaan näille alueille nopeasti. Nopea toiminta on tärkeää, jotta raskaan liikenteen polttoainejakelu harvaan asutulla alueellakin säilyy kaupallisesti tuotettuna, Kujala painottaa.

Viranomaisten rooli on kriittinen tässä prosessissa. Heidän tehtävänsä on perata polttoainejakeluverkoston nykyinen toimivuus, tunnistaa erityisesti harvaan asuttujen alueiden kriittisimmät jakelupisteet raskaalle kalustolle ja varmistaa, että polttoaineen saanti näissä pisteissä toteutuu. Tämä on puhtaasti logistiikan toimintavarmuuden kysymys poikkeustilanteessa, sillä Teboililla on tosiaan ollut jakelupisteitä alueilla, joille muiden yhtiöiden palvelut eivät tällä hetkellä ulotu.

Kujala muistuttaa myös laajemmin Suomen velvoitteista. Polttoainejakelun turvaamisen rinnalla maan on huolehdittava kattavasta taukopaikkaverkostosta raskaalle liikenteelle sekä edistettävä vaihtoehtoisten käyttövoimien energian jakeluinfran kehittymistä. Euroopan unionin AFIR-asetus edellyttääkin Suomelta konkreettisia toimia vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran laajentamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tämä on pitkän aikavälin strateginen haaste, joka liittyy vahvasti nykyisen polttoainekriisin luomiin tarpeisiin etsiä uusia ratkaisuja.

Vääristymät vältettävä – kuljetusyritysten tuki ensiarvoisen tärkeää

SKAL pitää tärkeänä, että viranomaisten mahdolliset toimet jakeluongelmien korjaamiseksi eivät saa vääristää kilpailua muiden polttoaineyhtiöiden kanssa. Markkinaehtoisen toiminnan jatkumisedellytykset on varmistettava koko maassa. Kuitenkin, jos jokin alue uhkaa jäädä kokonaan ilman polttoainejakelua, viranomaisen on SKALin mukaan viime kädessä varmistettava polttoaineen saatavuus poikkeustilanteen korjaamiseksi.

Samalla kuljetusyritysten riskienhallinta nousee keskiöön. Kuljetusliikkeiden tulisi pitää huoli siitä, että heillä on käytössään useita, toisistaan riippumattomia maksuvälineitä sekä polttoaine- että muihin hankintoihin. Aina tämä ei toteudu pitkäaikaisissa ja vakiintuneissa kumppanuuksissa, mikä tekee SKALin neuvonnasta ja lakipalveluista jäsenyrityksilleen erityisen tärkeää poikkeustilanteisiin varautumisessa.

Sopimussuhteiden tulkinta ja ohjeistus

Yksi kriittinen, avoin kysymys liittyy siihen, voivatko kuljetusyritykset joutua itse pakotteiden kohteeksi toimiessaan taloudellisessa suhteessa Teboilin kanssa. Tämä on tulkinnanvarainen alue, ja SKAL esittääkin, että viranomaiset antaisivat aiheesta yleispätevän ohjeistuksen.

Yksittäiseltä pk-yritykseltä ei voida edellyttää kestävien ratkaisujen tekemistä ilman selkeää virallista opastusta. Tämänkaltainen tulkinta selkeyttäisi yritysten toimintaympäristöä ja vähentäisi oikeudellisia riskejä.

SKALin keskeiset vaatimukset Teboil-tilanteessa

  • Polttoainejakelun turvaaminen: Erityisesti raskaan liikenteen jakelu on varmistettava koko maassa, keskittyen harvaan asuttuihin seutuihin.
  • Markkinaehtoisuuden säilyttäminen: Tilanne pyrittävä hoitamaan ensisijaisesti siten, että muut yhtiöt pystyvät laajentamaan verkostojaan nopeasti.
  • Kriittisten pisteiden tunnistaminen: Viranomaisten on tunnistettava harvaan asuttujen alueiden tärkeimmät raskaan kaluston jakelupisteet.
  • Kilpailun vääristymättömyys: Mahdolliset viranomaistoimet eivät saa vääristää muiden polttoaineyhtiöiden kilpailuasemaa.
  • Viime käden varmistus: Jos alue uhkaa jäädä ilman jakelua, viranomaisen on viime kädessä varmistettava polttoaineen saatavuus.
  • Yleispätevä ohjeistus: Viranomaisten on tulkittava, voiko yhteistyö Teboilin kanssa johtaa kuljetusyritysten pakotteiden kohteeksi joutumiseen.

SKALin kanta ei ota kantaa Teboiliin, sen kauppiaisiin tai itse pakotepäätöksiin, vaan keskittyy puhtaasti tilanteen mahdollisiin seurauksiin Suomen kuljetusalalle ja huoltovarmuuteen. Tavoitteena on varmistaa logistiikan toimintavarmuus ja Suomen elinkeinoelämän sujuva liikenne kaikissa olosuhteissa.

Jätä kommentti

Tarvikkeita

Meidän kumppanimme

rekkakuski ja puhelin
rekkakuski ja puhelin

uutta ja tulevaa

Käväise tasaisesti

Pysyt kärryillä mitä olemme julkaisseet

pelit ja vehkeet

uutiset ja vinkit

rekat ja muut

ja kaikkea muuta